Komponen Ketergantungan dan Bahaya Rokok

Tuesday, September 21, 2010 at 3:43 PM
Rokok dibuat dari tanaman tropis Tembakau (Nicotiana tobaccum).Apabila dibakar, asap yang dihasilkan mengandung kurang lebih 4000 racun dengan 3 komponen utama yaitu Nikotin yang menyebabkan ketergantungan, TAR yang bersifat karsinogenik (pencetus kanker),dan karbon monoksida yang menyebabkan gangguan sistem pernafasan. Selain itu komponen2 lain yang terdapat di dalam rokok :- Fenol (bahan pembersih lantai) - Aseton (bahan pembersih cat kuku) - Arsen (bahan racun tikus) - Merkuri (penyebab penyakit minamata) - Hidrogen Sianida - Formalin (bahan pengawet mayat) Bahan2 di atas dapat memperbesar resiko anda terkena kanker.
Apabila anda menyalakan rokok dan menghisapnya, maka ratusan, ribuan, bahkan jutaan molekul2 radikal bebas masuk ke dalam tubuh anda. Apa itu radikal bebas? Free Radicals(FR) adalah suatu senyawa yang kehilangan elektron bebasnya sehingga bersifat sangat reaktif, apabila FR masuk ke dalam tubuh FR cenderung mencuri elektron dari tubuh, proses ini menyebabkan cedera pada membran sel dan inti khususnya paru-paru sehingga terjadi kelainan dan kecacatan pada DNA. Apa akibatnya? Terjadilah proses pembelahan sel yang abnormal dan tidak terkendali dan terjadilah tumor/kanker. Selain asap rokok, lingkungan kita juga menghasilkan FR antara lain : Sinar UV dari matahari, gas buangan kendaraan bermotor, smog, asap masakan, dsb. 



 Jika Anda berpikir nikotin yang merupakan komponen berbahaya hanya rokok, Anda sedih salah. There is a whole array of them present to harm your body. Ada array keseluruhan dari mereka hadir untuk membahayakan tubuh Anda. Cigarette smoke is a complex mixture of compounds produced by the burning of tobacco and additives. Asap rokok adalah campuran senyawa kompleks yang dihasilkan oleh pembakaran tembakau dan aditif. Apart from the usual stimulant nicotine, cigarette smoke contains tar, which is made up of more than 4000 chemicals including around 60 known carcinogenic chemicals. Terlepas dari stimulan nikotin biasa, asap rokok mengandung tar, yang terdiri dari lebih dari 4000 bahan kimia termasuk sekitar 60 bahan kimia karsinogenik dikenal. Nearly all of them are deadly. Hampir semua dari mereka adalah mematikan. Some are also the cause of lung & heart disease and emphysema. Beberapa juga menyebabkan paru-paru & penyakit jantung dan emphysema. Some are known for their adverse effects on bones and skins. Beberapa dikenal efek yang merugikan pada tulang dan kulit. You might be surprised to find the names of some of the deadly chemicals in your cigarette smoke. Anda mungkin terkejut untuk menemukan nama beberapa bahan kimia dalam asap rokok mematikan Anda. Some of them are as follows: Beberapa di antaranya adalah sebagai berikut:

1) Cyanide: It is a chemical compound that contains a cyano group.
1) Sianida: Ini adalah senyawa kimia yang mengandung kelompok cyano.

2) Benzene: also known as Benzol is an organic chemical compound that is a flammable and colorless liquid.
2) Benzene: juga dikenal sebagai bensol merupakan senyawa kimia organik yang merupakan cairan mudah terbakar dan tidak berwarna.

3) Formaldehyde: is a compound in the form of gas that has a very pungent smell.
3) Formaldehida: adalah senyawa dalam bentuk gas yang memiliki bau yang sangat menyengat.

4) Methanol (wood alcohol): is the simplest alcohol that is also known as methyl alcohol.
4) metanol (alkohol kayu): adalah alkohol yang paling sederhana yang juga dikenal sebagai metil alkohol.

5) Acetylene (the fuel used in welding torches): is an unsaturated chemical compound that is also the simplest alkyne hydrocarbon.
5) Asetilena (bahan bakar yang digunakan dalam obor las): merupakan senyawa kimia tak jenuh yang juga merupakan hidrokarbon alkuna yang paling sederhana.

6) Ammonia: is found everywhere in the environment but is very toxic in combination with certain elements.
6) Amonia: ditemukan di mana saja di lingkungan tetapi sangat beracun dalam kombinasi dengan unsur-unsur tertentu.

Cigarette smoke also contains some of the deadly and poisonous gases such as nitrogen oxide and carbon monoxide which can be very harmful for a person's health. Asap rokok juga mengandung beberapa gas beracun dan mematikan seperti nitrogen oksida dan karbon monoksida yang dapat sangat berbahaya bagi kesehatan
Yang kecanduan merokok, yang berarti kecanduan zat nikotin, mempunyai beberapa komponen. Semakin baik seseorang menyedari komponen-komponen ini dan memahami mereka, semakin baik kesempatan untuk berjaya dalam menghentikan kebiasaan merokok. Berikut adalah survei komponen yang kecanduan merokok terdiri daripada.
SOSIAL COMPONENT
Untuk beberapa memanjangkan kebiasaan merokok adalah produk sosialisasi. Sosialisasi hanyalah kecenderungan untuk mengulang pola-polaperilaku seseorang melihat orang lain dalam masyarakat pameran. Sosialisasi adalah salah satu cara utama anak-anak dan kaum muda belajar kemahiran sosial. Anak-anak dan remaja belajar kemahiran yang diperlukan untuk tinggal dan bekerja di masyarakat dengan proses sosialisasi. Sayangnya juga kebiasaan buruk dan buruk cara berfikir yang belajar dengan cara yang sama.
Jika seseorang tinggal atau bekerja bersama-sama dengan orang lain merokok, satu akan lebih atau kurang automatik menjadikan orang-orang ini 'kebiasaan merokok. Jika salah satu yangn cuba untuk keluar dari struktur sosial, orang akan merasa cemas kerana tidak diterima lagi oleh satu kelompok sosial merupakan bahagian daripada.! br!! br! Jika orang lain juga membuat gerakan untuk mengancam atau mendepak keluar seorang individu cuba memecahkan piawai sosial yang buruk ini, kesulitan melanggar dari kebiasaan akan lebih besar. Tindakan yang mengancam bahkan mungkin tidak sangat serius untuk menakut-nakutkan seseorang daripada pengereman keluar daripada standard seperti kebiasaan sosial, dan bahkan mungkin tidak mesemut sebagai ancaman.! br!! br!
KEBUTUHAN mengisap dan mengunyah
Setiap orang mempunyai keperluan untuk mengisap dan mengunyah. Keperluan ini diperlukan di awal infanthood, tetapi juga bertahan dalam kehidupan dewasa untuk beberapa darjat. Sesetengah orang menggunakan rokok atau peranti merokok dan asap sebagai sarana untuk memenuhi keperluan ini. Ada hipotesis bahawa keperluan ini lebih besar oleh beberapa orang dewasa kemudian oleh orang lain kerana keperluan ini, atau beberapa keperluan asas serupa lainnya, belum sepenuhnya puaspada awal infanthood.! br!! br! Jika anda ingin berhenti merokok, anda boleh mencuba untuk memenuhi keperluan ini dengan cara lain, misalnya dengan selalu menjaga sesuatu dalam saku anda yang boleh anda masukkan ke dalam mulut pada saat mengunyah keperluan untuk merokok muncul.! br!
AUTOMATIC Mengulangi
Apabila seseorang telah melakukan sesuatu yang berkali-kali dan cukup sering, akan ada mencipta pola pengulangan automatik perilaku tertentu. Hal ini terutama berlaku jika bahagianicular tindakan ini dilakukan dalam situasi yang berbeza dikenali.! br!! br! Pola pengulangan automatik juga mempunyai kesan membuat seseorang merasa lebih aman dalam kehidupan sehari-hari dan rutinitas.
Semacam pola pengulangan automatik selalu menjadi komponen dalam kebiasaan merokok. Kalau anda ingin berhenti merokok, anda perlu membuat penyiasatan untuk mencari tahu di mana situasi dan persekitaran anda yang biasanya mengambil sebatang rokok.
Kemudian cubalah untuk mengelakkan situasi ini atau environments mana yang anda gunakan untuk merokok, ataupun dengan sengaja mengubah situasi ini. 

Nikotina DIGUNAKAN SEBAGAI SELF medication
Nikotin mempunyai kesan penenang tentang perasaan gugup. Pada saat yang sama mempunyai beberapa kesan anti-depresif, setidaknya dalam jangka pendek, dan itu membuat seseorang merasa lebih terjaga. Seseorang menderita kegugupan atau daripada gejala depresi mungkin merasa bahawa merokok membantu dia melawan gejala mentalnya.
Namun, secara berperingkat there akan menjadi keperluan mantap dosis nikotin yang lebih tinggi untuk memberikan kesan yang baik ini, dan jika ada kekurangan nikotina di dalam tubuh, saraf atau perasaan depresif akan lebih besar daripada sebelumnya.! br!! br! kepuasan ini, tapi dengan keperluan untuk terus dosis yang lebih tinggi untuk mendapatkan kesan yang baik merupakan insentif utama untuk kebiasaan merokok. Anda harus mempertimbangkan apakah ini anti-depresif atau kesan penenang alasan untuk merokok anda. Maka anda harus mencuba untuk mencari cara lain untuk mencapai the efek yang sama. Terlibat dalam beberapa sukan atau kehidupan luar ruangan akan sering membuat anda merasa kurang tertekan. Jika perasaan depresif lebih serius, beberapa rawatan yang tepat dapat diperlukan.
THE PLEASURE COMPONENT
Ada beberapa darjat polos dan kesenangan langsung berkaitan merokok. Kesenangan ini sendiri kesan yang baik. Kesan yang baik ini mungkin pada kebanyakan kes terlalu kecil berbanding dengan kesan menyakitkan merokok, tapi akan memberikan godaan untuk suatu individual untuk meneruskan kebiasaan. Namun, juga dampak kesenangan ini secara berperingkat akan sulit untuk mendapatkan tanpa meningkatkan dosis.
Jika dataran kesenangan daripada merokok adalah alasan utama untuk kebiasaan anda, maka anda perlu cuba untuk mencari sumber kesenangan lain sebagai gantinya, untuk contoh beberapa makanan yang baik, beberapa muzik yang baik atau tindakan erotis.! br!! br!! br! THE GENETIK COMPONENT! br!! br! Tidak semua orang bisa sama-sama Musah bergantung dari nikotina. Namun ada beberapa faktor tidak penuhy faham bahawa membuat sebagian orang lebih mudah kecanduan daripada yang lain. Mungkin beberapa orang telah reseptor pada sel-sel saraf yang lebih mudah mendapatkan trigged oleh nikotina daripada yang lain, atau mungkin beberapa orang memiliki lebih banyak reseptor dengan kemampuan untuk mendapatkan trigged oleh nikotina, dan ini diwarisi dalam kod genetik.
! br! THE SARAF MEKANISME KERJA DENGAN KECANDUAN! br!! br! otak muzik isyarat zat dengan kesan penenang, dan zat-zat dengan merangsangkesan pada sel-sel saraf. Seperti kebanyakan zat narkotik, nikotina bertindak seperti zat dengan memasang isyarat kepada reseptor pada beberapa sel-sel otak.


Nikotin menempel pada beberapa reseptor dan dengan demikian memberikan sel saraf mempunyai reseptor ini isyarat. Sel tersebut mendapatkan isyarat daripada nikotin akan bereaksi dengan mengeluarkan zat isyarat lain, masih dopamin yang mempengaruhi sel-sel lain. Dopamin akan menenangkan beberapa sel-sel otak dan merangsang orang lain, dan kesan total this adalah kesan menyenangkan daripada merokok.! br!! br! Namun, ketika nikotina terus menginduksi pelepasan dopamin, otak akan secara berperingkat mengurangkan pengeluaran dopamin ketika nikotin tidak ada, dan otak akan merasakan keperluan yang lebih besar untuk terus nikotina anda bekerja normal dan merasa baik.! br!

0 comments

Post a Comment